Prezydent Aleksandra Kosiorek o Gdyńskiej Nagrodzie Dramaturgicznej
Szanowni Państwo,
Gdynia to miasto, które zrodziło się z odwagi – z odwagi by marzyć, budować i tworzyć od podstaw coś nowego, nowoczesnego, otwartego na świat. Za rok Gdynia będzie obchodzić setną rocznicę nadania praw miejskich – jubileusz, który skłania do refleksji nad tożsamością miasta i jego drogą, również tą artystyczną.
W tej historii teatrowi przypadła rola szczególna. Od dekad Gdynia pielęgnuje dramat jako żywą tkankę kultury. Nasz Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza to nie tylko jedna z najbardziej uznanych scen w Polsce, ale też instytucja, która z odwagą sięga po repertuar współczesny, eksperymentuje, edukuje, rozwija i inspiruje. To właśnie tu, wśród widzów poszukujących i twórców otwartych na nowe formy, teatr jest tym, czym być powinien – przestrzenią dialogu.
Na tym gruncie, żyznym i wymagającym zarazem, zrodziła się Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna – prestiżowy konkurs, który stał się jednym z najważniejszych punktów odniesienia dla współczesnych twórczyń i twórców dramatów. To właśnie tu, w Gdyni, słowo dramatyczne spotyka się z żywym ogniem sceny, z publicznością, z niepokojem i nadzieją naszych czasów. Młodsza siostra Gdyńskiej Nagrody Literackiej, Nagroda Dramaturgiczna wyrosła na pełnoprawną i wyrazistą bohaterkę polskiej kultury.
Wierzę, że teatr – i słowo, które daje mu początek – jest lustrem, w którym możemy się przeglądać jako społeczeństwo. Jest językiem, który pozwala mówić o tym, co trudne, i świętować to, co wspólne. W świecie pełnym zgiełku i uproszczeń, dramat współczesny daje nam szansę na głębsze zrozumienie samych siebie.
Dziękuję wszystkim, którzy współtworzą to wyjątkowe święto słowa: autorkom i autorom, jurorom, organizatorom, zespołowi Teatru Miejskiego i każdemu, kto wierzy, że teatr ma sens. Że ma przyszłość. Że jest potrzebny – jak oddech.
Niech Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna będzie zapowiedzią stulecia miasta, które potrafi słuchać, zadawać pytania i nie bać się odpowiedzi. Miasta ludzi myślących, czujących i tworzących.
Z wyrazami szacunku,
Aleksandra Kosiorek
Prezydent Miasta Gdyni
Marta Miłoszewska, dyrektor naczelna i artystyczna Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
„Na zawsze ponosisz odpowiedzialność za to, co oswoiłeś”, powiedział Lis do Małego Księcia, który oswoił Różę. To porównanie zwraca uwagę na skalę odpowiedzialności za powołany blisko dwadzieścia lat temu konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Użyjmy wielkich słów: polski dramat i dramaturgia współczesna to nasze dziedzictwo narodowe. Nasza nagroda ma potencjał kształtowania aktualnego obrazu teatru polskiego, a Miasto Gdynia powołując ją zwróciło oczy całej teatralnej Polski na współczesną dramaturgię.
Marta Miłoszewska
dyrektor naczelna i artystyczna Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
Piotr Kruszczyński, opiekun artystyczny czytań Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu
„Silny dreszcz kuratorskiej emocji przeszywa mnie w ciągu roku co najmniej trzykrotnie i już to sprawia, że artystyczna opieka nad czytaniami wielkiej, gdyńskiej finałowej piątki to wyjątkowa przyjemność. Niezmiernie silny jest ten pierwszy, kiedy w majowy wieczór otwieram pliki ze świeżo wyselekcjonowanymi dramatami. Drukuję i łapczywie czytam, dopasowując do nich w myślach – i dość nietypowo – nie aktorską, a reżyserską obsadę. Potem, po serii rozmów z zaproszonymi do pracy osobami, z rosnącą ciekawością czekam na ich eksplikacje – pierwsze wizje reżyserskich gestów interpretacyjnych. I wreszcie nadchodzi październik, kiedy w Gdyni, podczas kilku zaledwie prób, autorskie słowo staje się aktorskim ciałem.
W tym roku nie potrafię pięciu tekstom nadać jakiejś nadrzędnej myśli porządkującej. To pewnie dobrze, bo różnorodność treści i form finałowych dramatów zwiastuje tym ciekawszą konfrontację z pierwszymi widzkami i widzami. Wspólnie z całym zespołem znakomitych twórczyń, twórców i całej gdyńskiej ekipy, zapraszam do Teatru Miejskiego, gdzie przy herbatce z teatralnej kawiarni, odkrywać będziemy trendy literackie na rozpoczęty właśnie sezon.
Piotr Kruszczyński
opiekun artystyczny czytań Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu
