FINALIŚCI 2025
Anna Wakulik
BIEDERMANNOWIE
Życie polega na jedzeniu i spaniu, a nie na ciągłym decydowaniu. Lubisz żyć?
Anna Wakulik – urodzona w Gdańsku absolwentka Szkoły Dramatu przy Teatrze na Woli i Instytutu Kultury Polskiej UW. W latach 2012-2014 kierowniczka literacka Teatru im. L. Solskiego w Tarnowie. W latach 2017-2020 dramaturg Teatru Dramatycznego w Warszawie, od 2022 roku dramaturg Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Publikowała w „Dialogu”. Prowadziła zajęcia creative writing w Collegium Civitas, Szkole Dramatu i Wyższej Szkole Fotografii w Warszawie, Teatrze Sala Beckett w Barcelonie, Teatro India w Rzymie, na uniwersytecie w Targu Mures i w szkole teatralnej Paolo Grassi w Mediolanie. Jej sztuki zostały przetłumaczone m.in. na niemiecki, włoski, angielski, rumuński, kataloński, francuski, węgierski, hebrajski. W 2021 roku ukazała się antologia jej sztuk „Błąd wewnętrzny” (Wydawnictwo Akademickie, Kraków), a w 2022 książkowe wydanie „Grupy krwi” (Wydawnictwo Instytutu Teatralnego, Warszawa), której prapremiera odbyła się w 2022 roku w teatrze im. Mickiewicza w Częstochowie, wystawiana była także w Teatrze im. Witkacego w Słupsku, a w październiku 2025 odbędzie się jej premiera w Teatrze Ateneum w Warszawie (reż. Wojciech Urbański).
Autorka m.in. sztuk „Zażynki” (Teatr Polski w Poznaniu, reż. Katarzyna Kalwat; The Royal Court Theatre w Londynie, reż. Caroline Steinbeis), „Bohaterowie” (Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie, reż. Ewelina Pietrowiak), „Zofia” (Teatr Powszechny w Warszawie, reż. Beniamin Bukowski), „Oprocentowanie zmienne” (reż. Teresa Czepiec, Teatroteka, 2022). Finalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2010 za tekst „Krzywy domek” (realizacja w cyklu „Teatroteka”, reż. Anna Wieczur- Bluszcz, 2016; Teatr PR, reż. Janusz Kukuła), 2014 za „Waszą wysokość” (prapremiera: Teatr WARSawy, reż. Katarzyna Kalwat; realizacja w cyklu „Teatroteka”, reż Agnieszka Smoczyńska, 2015; Teatr PR, reż. Julia Mark, 2017), 2015 za „Dziki Zachód”, 2016 za „Błąd wewnętrzny” oraz Metafor Rzeczywistości 2009 za tekst „Sans Souci”. Laureatka konkursu dramaturgicznego Teatru Wybrzeże za tekst „Elżbieta H.” (2011) i Poznańskiej Nagrody Literackiej- Stypendium im. Barańczaka (2023). Spektakl „Biedermannowie” w reż. Adama Orzechowskiego znalazł się w finale Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2024/2025.
Bohater Biedermannów, Bruno Biedermann, łódzki fabrykant z pierwszej połowy XX wieku, to człowiek złapany w sidła historii – zmuszony przez aktualną sytuację, by zapomnieć o ideałach i ratować biologiczne życie swojej rodziny. Konflikt między idealistycznym sprzeciwem wobec zastanej historycznej rzeczywistości a chęcią ochrony życia najbliższych i swojego jest tym, z którym przyszło mu się zmierzyć i zdecydować na tragiczny krok – samobójstwo i zabicie swojej żony i córki.
Na ile mamy prawo decydować o życiu swoim i innych? Czy w sytuacji granicznej wybierzemy swój interes, czy coś, co definiujemy jako ogólniejsze dobro? Czy człowiek postawiony w sytuacji historycznej, na której kształtowanie nie miał wyłącznego wpływu, może ocalić swoją godność i działać w stu procentach tak, jak by chciał? Czym jest odpowiedzialność elit? I wreszcie – co my zrobimy, jeśli wybór „zostać” czy „uciekać” zapuka do naszych drzwi? Kto ucieknie, kto zostanie? Czy będziemy współwinni temu, co się wydarza? Czy tak samo łatwo ocenimy siebie, jak oceniamy tych, którzy dziś znaleźli się w epicentrum historycznych wydarzeń?
tekst sztuki:
BIEDERMANNOWIE – Anna Wakulik